RAD LAW
حقوقي
نويسندگان
آخرين مطالب
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عالم حقوق و آدرس menan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





*ریشه افراط و تفریط در سیاست‌های اقتصادی*


ادامه مطلب
: مرتبه
[ شنبه 19 ارديبهشت 1394برچسب:, ] [ 9:20 ] [ محمد حقيقي راد ]

*حقوق مردم، گشت ارشاد و نیروی انتظامی ؟!*


ادامه مطلب
: مرتبه
[ شنبه 19 ارديبهشت 1394برچسب:, ] [ 9:19 ] [ محمد حقيقي راد ]

*قانون گرایی و مقابله با افراط و تفریط در مسئله حجاب، وظیفه دولت و مجلس است*


ادامه مطلب
: مرتبه
[ شنبه 19 ارديبهشت 1394برچسب:, ] [ 9:18 ] [ محمد حقيقي راد ]

*نخبه گرایی پوپولیستی دولت یازدهم*


ادامه مطلب
: مرتبه
[ شنبه 19 ارديبهشت 1394برچسب:, ] [ 9:18 ] [ محمد حقيقي راد ]

*افراط و تفريط براي جدايي*


ادامه مطلب
: مرتبه
[ شنبه 19 ارديبهشت 1394برچسب:, ] [ 9:16 ] [ محمد حقيقي راد ]

*افراط و تفریط در روابط زناشویی*


ادامه مطلب
: مرتبه
[ شنبه 19 ارديبهشت 1394برچسب:, ] [ 9:15 ] [ محمد حقيقي راد ]

علت زشت شمردن صیغه چیست؟


ادامه مطلب
: مرتبه
[ چهار شنبه 16 ارديبهشت 1394برچسب:, ] [ 9:12 ] [ محمد حقيقي راد ]

رویکرد ژئوپلیتیک در مجادله هسته‌ای ایران 


ادامه مطلب
: مرتبه
[ چهار شنبه 16 ارديبهشت 1394برچسب:, ] [ 9:9 ] [ محمد حقيقي راد ]

بهشت زوری است


ادامه مطلب
: مرتبه
[ چهار شنبه 16 ارديبهشت 1394برچسب:, ] [ 9:8 ] [ محمد حقيقي راد ]

یاسگ

 

 وقتی که شرم الشیخ زنبارگان شکم باره ،

مجلس انس سوسمار های عربی باشد،

 موش های کثیف موشه دایان ،

عبری میرقصند ،

وفرزندان نامشروع زنانشان

خودخلیفه پندار هایی  می شوند

که افتخارشان ، بلندای شیلنگ قلیانشان است

و پارگی افسار تنبانشان !!!

همان هایی که  چون معمرالقذافی ،

بر تخت همبستری  با گارد محافظانی از دختران روسپی خوابیدند

و یا امثال ابوبکر البغدادی های آخر الزمان

که ردای جهاد نکاح ، بر خلافت خود خوانده ی خویش پوشیدند ،

و یا پسمانده های بهار عربی  ،

همچون مُرسی و ژنرال السیسی ،

که تحت تاثیر اکستازی های ساخت زراد خانه ی دیمونا ،

دچار توهم خود جمال عبدالناصر پنداشتن !!! شده و

چشمشان کور شده است از مجسمه ابوالهول نتان یابو

وقتی که پانکی مون !!! سرایدار اصطبل دول متحد است ،

و با آن چشم های بادامی ریزبین

با حفظ سمت ،

مهتر اسب تراوای  وتو  سوار ها  نیز هست  !!!

و در روز گاری که اردوغان ،

اردو  زده و دوغ می سازد از ماست گوساله ی سامری

و یا شاید در ته فنجان قهوه ی تُرک خود ،

با تفاله ی افکار قرون  وسطایی

فال قهوه میگیرد برای طلایه داری امپراطوری  ترکان عثمانی متجدد

ویا پادشاه قطر که قُطر شکمش این روزها کم شده ،

از بس که از نان شبش زده

و کمر بند انفجاری بسته به شکمبه ی  این و آن !!!

یا مثل  توله های آل جهود سعودی

و سگ مست های  آل عبدالعزیز

 به حکم ورق های برگشته ی  قاتل الحرمین الشریفین ،

ملک سلمان بن آل زایمر ،

با اف شانزده های مارک دارِ ِ پان آمریکن

و بمب های ستاره دار میراژ ،

که هنوز هم به رسم جاهلیت قبایل بدوی بیابان های حجاز

 کودکان معصومی که لب بر پستان مادر نهاده

و مهر علوی می نوشند  ، را دشمن داشته و

زنده به گور میکنند ،

یا آنجا که پاسبانان حریم سلطان

نه به زائران حرم خدا  ،

که به حرمت حدود خدا  تجاوز کرده اند  ،

 بوی اضمحلال گنداب متعفن وجود خباثت بار شیوخ هوسران عرب است

که بر مشام میرسد نه " طوفان قاطع"

مادرانتان  از شیرابه ای   که به دهان

 توله های وهابی  خویش قی کرده اند  ،

پشیمان خواهندشد اگر

صبر پارسی به سر آید و

و غیرت ایرانی به جریحه درآید ...

: مرتبه
[ دو شنبه 31 فروردين 1394برچسب:, ] [ 10:3 ] [ محمد حقيقي راد ]

تجاوز به دو نوجوان ایرانی، نشانه خدا برای موضوع هسته‌ای بود!



ادامه مطلب
: مرتبه
[ دو شنبه 31 فروردين 1394برچسب:, ] [ 9:50 ] [ محمد حقيقي راد ]

دو نوجوان 12 و 14 ساله ایرانی روز هشتم فرودین ماه امسال از سوی دو مامور سعودی کنترل فرودگاه جده مورد اذیت و آزار قرار گرفتند. در سال‌های گذشته نیز مواردی از قتل، ضرب و شتم و آزار اتباع ایرانی در کشورهای دیگر گزارش شده بود و حالا سوال این است که در چنین مواردی چگونه می‌توان از اتباع ایرانی حمایت کرد؟

حمایت از نوجوانان ایرانی بزه دیده
غلامرضا رضائی، مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان در خصوص جزئیات این حادثه می‌گوید که دو مأمور گیت آخر پلیس سعودی بصورت جداگانه دو زائر نوجوان ایرانی که به همراه خانواده‌های خود عازم تهران بوده‌اند را به بهانه‌ی همراه داشتن شیء فلزی در زیر لباس، به اتاق کنار گیت برده مورد آزاد و اذیت جنسی قرار می‌دهد.رضایی در خصوص اقدامات انجام شده برای حمایت از این نوجوانان توضیح می‌دهد که در شب حادثه به همراه نماینده کنسولی ایران در فرودگاه جده حاضر شده و به همراه مسئول شیفت شب شب اداره گذرنامه به محل سالن ترانزیت فرودگاه مراجعه می‌کنند.وی ادامه داد: پس از تشریح حادثه توسط دو نوجوان برای ماموران گذرنامه، پلیس فرودگاه و نماینده کنسولگری ایران، صورتجلسه اظهارات حادثه دیدگان تنظیم شد. همچنین دو مامور متخلف نیز از بین 16 مامور شیفت شب اداره گذرنامه در فرودگاه شناسایی و تحویل پلیس شدند.رضایی در خصوص اقدامات برای حفظ آثار جرم هم گفت: در همان شب حادثه از محل وقوع تخلف بازدید و تصویربرداری صورت گرفت و از DNA موجود نیز برای ارسال به آزمایشگاه نمونه برداری شد.این اقدام مجرمانه از سوی دو مامور فرودگاه جده در حالی صورت گرفته است که بر اساس قوانین کشور عربستان که بخشی زیادی از آن از فقه حنبلی و وهابی برگرفته شده، تجاوز جنسی را جرم سنگینی دانسته و آن را مستحق اعدام می‌داند. اما برای پیگیری چنین جرایمی در خارج از کشور چه حمایت‌هایی وجود دارد؟

حمایت حقوقی از اتباع ایرانی در کشورهای خارجی
هرگاه یکی از اتباع ایرانی در خارج از کشور به عنوان مجنی‌علیه مورد ظلم و تعدی قرار می‌گیرد، دو راه برای احقاق حق خود دارد. شاید بهترین راه برای پیگیری قضایی و استفاده از حمایت‌های قانونی، استفاده از حمایت‌های کنسولی در کشور محل وقوع جرم است.بر اساس اصل صلاحیت سرزمینی کشورها، هریک از اتباع هر کشوری که در قلمرو سرزمینی آن کشور مرتکب جرم شود، دادگستری همان کشور و قانون همان کشور، صالح به رسیدگی است و کشور دیگری نمی‌تواند در این زمینه مدعی باشد. با توجه به این اصل، هرگاه یکی از اتباع ایرانی در خارج از ایران مورد ظلم و جرم اتباع آن کشور قرار گیرند، باید با مراجعه به دادگستری آن کشور نسبت به طرح شکایت و پیگیری موضوع اقدام کنند و البته با توجه به مشکلات مربوط به زبان خارجی و عدم آشنایی با قوانین آن کشور می‌توانند از بخش حقوقی کنسولگری یا سفارت ایران بخواهند تا در پیگیری‌های حقوقی از آنها حمایت کند.شاهرخ هدایتی، مسئول دفتر ارتباط وزارت دادگستری با قوه مجریه در گفتگو با حمایت در خصوص حمایت از اتباع ایرانی در خارج از کشور می‌گوید : «از آنجایی که متهمان و مجرمان دارای تابعیت کشور محل وقوع جرم هستند، تنها راه برای مجازات آنها استفاده از تشکیلات قضایی همان کشور است».وی ادامه می‌دهد: «اتباع ایرانی که در خارج کشور، مورد بزه واقع می‌شوند، باید با مراجعه به دفاتر سفارت ایران یا نمایندگی کنسولگری ایران در خارج از کشور، بخواهند تا حمایت‌های لازم در پیگیری پرونده از آنها صورت بگیرد.»هدایتی پیگیری چنین جرایمی را در داخل کشور منتفی می‌داند و می‌گوید: اگر هم مجرم و مجنی علیه هر دو تبعه ایران باشند و جرم خارج از کشور اتفاق افتاده باشد، می‌توان با استفاده از قواعد استرداد مجرمان، مجرم را به کشور بازگردانده و در ایران محاکمه کرد ولی اگر مجرم تابعیت ایرانی نداشته باشد باید در همان کشور متبوع خودش محاکمه و مجازات شود.»البته حمایت‌های کنسولی که از سوی هدایتی مورد تاکید قرار می‌گیرد مربوط به کشورهایی است که دارای روابط سیاسی با ایران بوده و ایران در آن کشورها دارای دفاتر نمایندگی و کنسولی باشد وگرنه اگر اتباع ایرانی در کشورهایی مانند کانادا، آمریکا، مصر و انگلستان که ایران روابط دیپلماتیک خود را با آنها قطع کرده است، مورد ظلم و تعدی قرار بگیرند، کمتر می‌توانند از خدمات کنسولی و حمایت‌های سیاسی دولت ایران از خود بهره‌مند شوند.

مجازات مجرمان بیگانه در ایران
بر اساس ماده 8 قانون مجازات اسلامی(مصوب 1392)، «هرگاه شخص غيرايراني در خارج از ايران عليه شخصي ايراني يا عليه كشور ايران مرتكب جرمي شود و آن شخص در ایران يافت شود و يا به ايران اعاده گردد، طبق قوانين جزائي جمهوري اسلامي ايران به جرم او رسيدگي مي‌شود.» البته قانونگذار دو شرط مهم و اساسی برای پیگیری جرم و مجازات در خاک ایران را مد نظر قرار داده است، «الف- متهم در جرائم موجب تعزير در محل وقوع جرم، محاكمه و تبرئه نشده يا در صورت محكوميت، مجازات كلاً يا بعضاً درباره او اجراء نشده باشد. » و «ب- رفتار ارتکابي در جرائم موجب تعزير به موجب قانون جمهوري اسلامي ايران و قانون محل وقوع، جرم باشد.»بر اساس این ماده و شروط ذکر شده در ایران، اگر یک فرد غیر ایرانی در خارج از ایران، علیه یک ایرانی مرتکب جرم شود، هرگاه این فرد در خاک ایران حضور پیدا کند، دادگاه می‌تواند این فرد را دستگیر و محاکمه کند. البته بر اساس اصول حقوق جزا، از آنجا که هر فردی تنها یک بار مجازات می‌شود، محاکمه و مجازات این فرد خارجی در ایران مشروط به این است که قبلا به واسطه همان جرم در کشور خودش محاکمه نشده باشد و صد البته باید رفتار وی هم در ایران و هم در کشور خودش جرم بوده باشد.به طور کلی مجازات اتباع خارجی که در کشور خود علیه یک ایرانی مرتکب جرم شده‌اند، امری بعید است مگر آنکه فرد مجرم به نحوی از انحا در ایران حضور پیدا کرده و حکومت ایران با اطلاع از حضور فرد و شکایت فرد مجنی علیه اقدام به تعقیب و مجازات وی کند. البته کشورها می‌توانند در راستای حمایت از اتباع خود، از ورود اتباع بیگانه‌ای که قبلا علیه اتباع ایرانی مرتکب جرم شده‌اند، جلوگیری کنند.
تجاوز به عنف و تجاوز جنسی از جمله مهمترین جرایمی است که در همه دنیا جرم‌انگاری شده و از دیرباز مجازات سختی برای این جرم در نظر گرفته می‌شده است. دو نوجوان ایرانی در خارج از کشور مورد تعرض و تجاوز دو مامور کنترل فرودگاه جده واقع شده‌اند. تجاوز جنسی در عربستان مجازات سختی دارد و البته ایران در جده نماینده کنسولی دارد که قول مساعدی برای پیگیری قضایی و مجازات خاطیان داده است. شاید رسانه‌ای شدن این موضوع هم در فشار افکار عمومی برای پیگیری موضوع بی اثر نبوده است ولی به هر حال آنچنان که رییس‌قوه‌قضاییه روزگذشته تاکید کردند:« خاطیان تعرض به دو زائر ایرانی باید به اشد مجازات برسند.» و این در گرو حمایت‌های همه جانبه مسئولان ذی‌ربط از این دو هموطنمان می‌باشد.

: مرتبه
[ دو شنبه 31 فروردين 1394برچسب:, ] [ 9:45 ] [ محمد حقيقي راد ]

دانشگاههای ایران؛ نخبه‌کشی یا نخبه‌پروری؟


ادامه مطلب
: مرتبه
[ یک شنبه 26 بهمن 1393برچسب:, ] [ 10:25 ] [ محمد حقيقي راد ]

دفاتر نکاح داعش+عکس


ادامه مطلب
: مرتبه
[ سه شنبه 7 بهمن 1393برچسب:, ] [ 10:45 ] [ محمد حقيقي راد ]

اصل عدم قابلیت استناد به ایرادات در اسناد تجاری


ادامه مطلب
: مرتبه
[ سه شنبه 4 آذر 1393برچسب:, ] [ 18:4 ] [ محمد حقيقي راد ]

زمان، سکوت بیشتر از این را بر نمی‌تابد. تاریخ، سینه پرراز خود را از زنجیر دوران رها می‌کند. خورشید از پشت ابرهای ضخیم 60ساله، چهره گشوده و لبخند زرین حقیقت تا فراسوی مرزها می‌گستراند. اسناد تاریخی روایت دیگری از چگونه آمریکا شدن آن کشور بازگو می‌کنند.

آمریکا برای رسیدن به امروز خود، کودتاهای زیادی را در سراسر دنیا تدارک دیده است. اسناد کودتاها همچنین رویکردهای مداخله‌جویانه بریتانیای کبیر در امور داخلی کشورها را برملا کرده و نقش تاریخی آن کشور را در پیشگیری از توسعه سیاسی خاورمیانه آشکار می‌کند. در آن سوی زمان، لبخند نیشدار پیرمرد مغرور همچنان خواب کودتاچیان را آشفته می‌کند. او بی‌هیچ سلاح و خشونتی، به پشتوانه قیام ملی مردم خود، فاتح است و کودتاچیان بار سنگین رسوایی خود را تا همیشه تاریخ بر دوش خواهند کشید. اگر اسناد دخالت آمریکا و انگلیس در سال 1358 منتشر می‌شد ایران می‌توانست پاسخ شایسته‌ای به دعوای مطروحه ایالات متحده آمریکا در دیوان دادگستری لاهه بدهد. همچنین ایران می‌توانست در زمان تدوین بیانیه الجزایر، آمریکا را برای پذیرش مسوولیت خود در کودتای 28 مرداد، تحت‌فشار قرار دهد و عبارات مبهم و دو پهلوی متن بیانیه در اعلام‌نظر آمریکا در عدم مداخله در امور داخلی ایران را به یک تعهد قاطع حقوقی در خودداری آن کشور از مداخلات آتی تبدیل کرده و شاید هم جبران خسارت معنوی در تعرض به حاکمیت ایران را در بیانیه الجزایر پیش‌بینی می‌کرد.

دولت آمریکا هنوز هم به طور رسمی از پذیرش مسوولیت حقوقی خود در کودتای 28 مرداد 32 سرباز زده و از مردم ایران – آنطور که عرف بین‌الملل حکم می‌کند- دلجویی نکرده است. تقدیر این بود که همچنان این پرونده مفتوح بماند تا در تمامی بزنگاه‌های تاریخی، به روزگار سیاسی ما سر بزند. از این رو باید انتشار اسناد سیا در آرشیو اسناد ملی آمریکا را در جریان مذاکرات هسته‌ای به فال نیک گرفت و آن را هدیه‌ای از دیروز برای فردای ایران ارزیابی کرد.

خوشبختانه حقوق بین‌الملل در پذیرش مرور زمان نسبت به دعاوی دولت‌ها سختگیر است و دعوای بسیاری بین کشورها وجود دارد که منشأ آن در گذشته دور نهفته است. هر چند پیوندزدن مطالبات تاریخی ایران از دو عضو 1+5 بابت کودتای 28مرداد با مذاکرات جاری هسته‌ای امر دشواری است ولی از دیگر سو، هنر دیپلمات‌ها این است که از هر امکان و فرصتی برای تقویت مواضع خود در مذاکرات سود ببرند.

از این رو چنانچه بحث‌های کارشناسی روی این موضوع (استفاده از اسناد منتشرشده) به صورت علمی و منطقی دنبال شود و رسانه‌ها نیز بتوانند فضای مناسبی برای طرح این موضوع فراهم کنند، شاید تیم مذاکره‌کننده بتواند از ظرفیت‌های تاریخی کودتای 28مرداد، برای شرمنده‌سازی آمریکا و انگلیس بهره برده و این دولت‌ها را به اتخاذ مواضع منعطف‌تر سوق دهند. مطابق اصول کلی حقوقی، هیچ عمل خلاف قانون نباید بدون پاسخ‌دهی باقی بماند. آمریکا و انگلیس باید بدانند که باز ماندن یک پرونده تا ابد، یک عنصر آسیب‌رسان به مناسبات سیاسی ایران و آن دولت‌ها تلقی می‌شود و به تاخیر انداختن حل و فصل این موضوع، بار مسوولیت کودتاچیان را هر چه بیشتر سنگین‌تر خواهد کرد. وادار کردن این دو کشور به پذیرش مسوولیت خود یک حرکت سازنده برای جلوگیری از تکرار اقدامات مداخله‌جویانه قدرت‌های بزرگ در امور داخلی کشورهاست و از این رو کمک موثری برای استقرار صلح و دموکراسی در منطقه دارد. مساله مسوولیت آمریکا و انگلیس را نباید به یک موضوع تسویه حساب یا تخلیه احساسات تقلیل داد. حلو فصل عادلانه مسوولیت ناشی از کودتا می‌تواند فرصت‌های بهتری برای گفت‌وگوی سازنده بین ایران و آمریکا فراهم کند.

: مرتبه
[ چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:, ] [ 16:0 ] [ محمد حقيقي راد ]

ما مفتخر به نقض حقوق بشر غربی هستیم!


ادامه مطلب
: مرتبه
[ پنج شنبه 17 مهر 1393برچسب:, ] [ 10:21 ] [ محمد حقيقي راد ]
الان خبر مربوط به افزایش ابتلا به ایدز در کودکان خیابانی را می‌خواندم. دردم گرفت. قربانیانی، مجددا قربانی تجاوز می‌شوند و بعد، قربانی بیماری سخت علاج ایدز. درد از آن است که در نقطه اول، چرا باید پدیده «کودک خیابانی» وجود خارجی داشته باشد؟ مساله دیگر اینکه آیا تلاشی همه‌جانبه برای رفع این مشکل انجام گرفته؟ حتما می‌گویید این وظیفه دولت است که به وضعیت این کودکان رسیدگی کند. حق با شما است، اما وقتی دولتی، اولویتش برنامه هسته‌ای و موشک‌پرانی و قیافه گرفتن برای جهان باشد و حمایت از بشار اسد، تکلیف کودکان معصوم و بی‌سرانجام چیست؟ سال‌ها پیش، گروهی از زنان اهل خیر که درد سرطان را می‌شناختند و می‌دانستند چه برسر کودک مبتلا به سرطان و خانواده‌اش می‌آید، موسسه‌ای بنیان نهادند که امروز با نام «محك» شناخته می‌شود. «محک»، محکی بود برای بسیاری که مدعی انجام کار خیر بودند. با وجود همه سختی‌ها و پستی و بلندی‌ها، بخشی از کودکان مبتلا به سرطان در ایران سایه‌ای بر سر دارند و امیدی برای بسیاری دیگرشان و خانواده‌های‌شان هست که تنها نمانند. اما کودکان خیابانی چه؟ ثمره عشقی کوتاه مدت... یا فرزندان خانواده‌ای که دار و ندارش از دست رفته... یا کودکی که به هر دلیلی از خانه فرار کرده...هر دلیلی که داشته باشد، کودک، جایش در خیابان نیست. جایش در خانه‌ای است کنار خانواده. کنار دوست. کنار هم‌دم و غم‌خوار. همه جای دنیا، کودک خیابانی هست، هیچ جای دنیا، ایده‌آل نیست، اما ما ایرانیان برای کودکان خیابانی چه کرده‌ایم؟ کودکان خیابانی، آیا فرزندان ما نیستند؟ اگر کوچک‌ترین هسی نسبت به این کودکان نداریم، یا بنی‌آدم نیستیم، یا نمی‌خواهیم باشیم. ماجرا را سیاسی نبینیم. از دولت کاری ساخته نیست. هنوز بخشی از جامعه ما آنقدر گرسنه نیست که برای حمایت از کودکان خیابانی، لنگ بماند. هنوز پول‌های زیادی هست که هر ساله بی‌خودی خرج می‌شود، اما می‌تواند مرحمی بر زخم کودکان بی‌سرپناه باشد. چقدر خوب بود اگر ثروتمندان دین‌دار در کنار هزینه کردن میلیاردها تومان برای نذری ماه محرم، کمی هم به یتیمان کربلای واقعی جامعه امروز می‌رسیدند. ــــ این همه کودک خیابانی داریم، آقایان دنبال افزایش جمعیت هستند. محض رضای خدا این مشکل را اول حل کنید، بچه اضافی پیش‌کش‌تان.
: مرتبه
[ یک شنبه 30 شهريور 1393برچسب:, ] [ 10:5 ] [ محمد حقيقي راد ]

مخاطرات اخلاقى  و بازار بيمه


ادامه مطلب
: مرتبه
[ یک شنبه 16 شهريور 1393برچسب:, ] [ 9:6 ] [ محمد حقيقي راد ]

سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز                 مرده آنست که نامش به نکویی نبرند

با نهایت تألم و تأسف درگذشت ناگهانی دکتر امیر ناصر کاتوزیان ، پدر علم حقوق  که جامعه حقوقی و دانشگاهی را در بهتی عظیم فرو برد به خانواده آن بزرگوار جامعه حقوقی کشور ، اندیشمندان ، دانشجویان و پوینده گان علم و معرفت که از آثار و تألیفات و خدمات آموزشی ایشان بهره های فراوان برده اند صمیمانه تسلیت میگوئیم و برای آن فقید سعید که عمر گرانمایه خویش را جهت رشد و اعتلای علم حقوق مصروف داشت و   زمینه های رشد و تعالی این علم را به ارمغان آورد علو درجات و صبر و شکیبایی بازماندگان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

: مرتبه
[ یک شنبه 16 شهريور 1393برچسب:, ] [ 8:53 ] [ محمد حقيقي راد ]

حقوق بشر، نه حقوق شرّ

 


ادامه مطلب
: مرتبه
[ چهار شنبه 15 مرداد 1393برچسب:, ] [ 9:4 ] [ محمد حقيقي راد ]
طلبی که جانکاه شد مسعود بهرام آبادی ، نگین خردمند مقدمه: «مهین قدیری» اولین زن قاتل سریالی تاریخ جنایی کشور بود که 29 آذر ماه سال گذشته در زندان قزوین به دارآویخته شد.او 5 زن میانسال ویک مرد را به قتل رسانده بود. 5زنی که با دستان این قاتل سریالی خفه شدند همه، هم سن وسال مادرش بودند. همه تنها برای زیارت به مراکزمتبرکه شهرقزوین آمده بودند.برق طلا و جواهرات قربانیانش اورا به سوی آنها می کشاند. آنقدرچرب زبان بود که قربانیانش فریب چهره ساده اش را می خوردند. با نگاهی معصوم وگاهی با اشک درچشم به آنها نگاه می کرد و می گفت: "مادرم فوت کرده است.شما خیلی شبیه اوهستید،بادیدن چهره شما به یاد مادرم افتادم و دلم گرفت ، بگذارید شما را تا خانه برسانم و درکنارچهره تان کمی ازدلتنگیم برای مادرکم کنم." قربانیانش فریب حرفهایش را می خوردند و سوار خودرو رنو زرد رنگ او می شدند.او درمیانه راه برایشان آب میوه می خرید و درفرصتی مناسب مواد بیهوشی که از قبل آماده کرده بود را با سرنگی به آب میوه آنان تزریق می کرد. قربانیان آب میوه مسموم را که می نوشیدند ازهوش می رفتند. مجازات : بعضی ازاولیادم پرونده به دلیل جثه ریز متهم مدعی بودند که وی به تنهایی قادربه ارتکاب این قتلهای نبوده است وبه حتم شریک جرمی داشته است.ولی شواهد وادله پلیسی ونحوه بازسازی صحنه جنایات ازسوی متهم هرگونه شک وشبه ای را درخصوص وجود همدست برای این متهم ازبین برد.مهین به تنهایی تمام قتلها را مرتکب شده بود. دادگاه پس از انجام تحقيقات لازم و بر اساس شواهد و قرائن متهم اصلي پرونده مهين قديري را به لحاظ ارتكاب شش فقره قتل عمدي به استناد مواد بند الف ماده 206، 219، 264، 661، 667 و 47 قانون مجازات اسلامي به شش بار قصاص نفس به صورت علني و 24 ماه حبس تعزيري با احتساب ايام بازداشت قبلي و 74 ضربه شلاق تعزيري با اتهام سرقت‌هاي متعدد محكوم ‌كرد. همچنين متهمه اصلي پرونده ملزم به رد اموال مسروقه به مبلغ 20 ميليون ريال، 28 ميليون و 500 هزار ريال و اقلامي شامل شش جفت النگو، يك جفت گوشواره، 12 حلقه النگو و دو حلقه انگشتر شده است. همسر متهمه اصلي پرونده نيز به اتهام كمك به مجرم براي خلاصي از محاكمه و مجازات با استناد ماده 554 قانون مجازات اسلامي (‌تعزيرات) به مدت سه سال حبس تعزيري با احتساب ايام بازداشت قبلي محكوم شده است. چهار تن از متهمان كه در اين پرونده اتهامشان مباشرت در خريد طلاي مسروقه بود، تبرئه شدند. در زمينه متهم (ه ـ ع) دائر بر اتهام جعل اسناد عادي (‌فاكتور طلا و مهر)، مشاركت با متهمه اصلي در فروش يك فقره طلاي مسروقه با استناد ماده 536 قانون مجازات اسلامي (تعزيرات) مصوب سال 1375 وي به تحمل 12 ماه حبس تعزيري محكوم و در زمينه اتهام ديگر مبني بر مشاركت با متهمه اصلي براي فروش طلاي مسروقه، اتهام را دادگاه محرز و وي را به استناد ماده 662 قانون مجازات اسلامي به تحمل هشت ماه حبس تعزيري و 30 ضربه شلاق محكوم كرده است. دادگاه اين متهم را در زمينه معاونت در فروش اموال مسروقه مقتولان با استناد اصل 37 قانون اساسي و بند الف ماده 177 قانون آئين دادرسي به لحاظ فقدان ادله، متهم را تبرئه مي‌كند. دادگاه اتهام متهمان (ع ـ ف) و (ج ـ غ) را در زمينه مباشرت در خريد و فروش طلاي مسروقه مورد بررسي قرار داده و به استناد ماده 662 قانون مجازات اسلامي اين دو نفر را به سه سال حبس تعزيري با احتساب ايام بازداشت قبلي و 74 ضربه شلاق تعزيري محكوم كرده است. دادگاه متهم (ش ـ‌ م) را به استناد بند پنج ماده 22 قانون مجازات اسلامي به پرداخت 5 ميليون ريال جزاي نقدي بدل از شش ماه حبس تعزيري و يك ميليون ريال جزاي نقدي بدل از شلاق محكوم كرده است. دادگاه براي متهمه (س ـ‌ م) بر اساس اصل 37 قانون اساسي و بند الف ماده 177 قانون آيين دادرسي حكم به برائت صادر كرده است. دادگاه اتهام متهم (م ـ‌ م) دائر بر نگهداري 30 سانتي‌ گرم مواد روانگردان شيشه، توزيع مواد روانگردان شيشه و تهيه مشروبات الكلي را مورد بررسي و قرار عدم صلاحيت پرونده را صادر و بررسي پرونده را به دادگاه‌هاي عمومي جزايي احاله كرده است. در زمينه اتهام (ع ـ ف) و (ج ـ غ) دائر بر فروش مواد بيهوشي، تحصيل مال نامشروع و كلاهبرداري دادگاه با صدور قرار عدم صلاحيت پرونده را به مراجع مربوطه ارجاع داده است. قتل های سریالی مهين قديري و دهها نفر از قاتلين ديگر از جمله قاتلان سريالي هستند كه هر يك در شرايط متفاوت و با انگيزه هاي خاص، دست به جنايت زده اند.در اين ميان آنچه از اهميت برخوردار است، شناخت ويژگي ها و صفات شخصيتي و رواني اين قاتلان و همچنين كالبد شكافي قتل هاي سريالي است. بررسي هاي جنايي انجام شده در خصوص موقعيت مكاني قتل هاي سريالي حاكي از آن بوده كه برخي قاتلان، منطقه اي خاص را براي ارتكاب جنايت انتخاب مي كنند، برخي ديگر نقاط مختلف را و برخي ديگر نيز شهرهاي خاصي را مد نظر قرار مي دهند. در تعريف قتل هاي سريالي،كارشناسان جنايي همواره بر اين عقيده اند كه چنانچه « بيش از دو تن از سوي يك فرد و معمولاً با انگيزه جنسي ( در مردان) و در يك محدوده زماني خاصي به قتل برسند » قتل سريالي رخ داده است. از سوي ديگر يك قاتل سريالي در يك مدل و شيوه خاصي اقدام به ارتكاب قتل مي كند و چنانچه جنايت نخست با موفقيت روبرو شود، همان شيوه را تا انتها ادامه مي دهند.به طور مثال مجيد سالك محمودي مقتولين را با طناب سفيد خفه مي نمود و سعيد حنايي نيز با دست و روسري مقتولين، اقدام به خفه نمودن مي كرد. در حالي كه « گرفتاري هاي شغلي و خانوادگي » « ناكامي هاي دوران كودكي و جواني » « عدم تحقق آرزو و آمال بشري » از مهمترين انگيزه هاي ارتكاب به اين نوع جنايات بوده اند. نفرت و انتقام جويي، بيش از نياز صرفاً مالي در وقوع اين قتل ها نقش داشته، به طوري كه در وقوع قتل هاي سريالي، حس انتقام جويي شديد كاملاً مشهود است. انتقام از كساني كه فكر مي كند، آنچه را كه او بايد داشته باشد، آنها دارند. همچنين متهمان قتل هاي سريالي، عموماً قربانيان خود را به صورت انفرادي انتخاب مي كنند. قريب به اتفاق مجرمان قتل هاي سريالي، قربانيان خود را مورد تعرض قرار مي دهند. در برخي موارد قاتل ، علاوه بر تعرض و برقراري ارتباط غير اخلاقي ، اموال قرباني خود را به سرقت مي برد و به اين ترتيب در بيشتر موارد، اين نوع قتل ها با تعرض و سرقت همراه است. انگیزه بزه : او انگیزه واقعی اش از این شش جنایت را مشكلات و تنگناهای مالی عنوان کرده و در توضیح علل به وجود آمدن این شرایط خودش را مقصر اعلام می کند اما عوامل دیگری را مانند داده نشدن ارثیه پدری از طرف مادرش که می توانست مانع مشكلات مالی و کشیده نشدن به این مرحله شود،اعتیاد همسرش و اینکه عنوان یك مرد و شریك زندگی وظیفه اش را به درستی انجام نداده ست را دخیل می داند. تحلیل موضوع: بیشتر افرادی که دست به ارتکاب چنین جرائمی می زنند اغلب انسانهای خود خواهی هستند و دیگران را به عنوان وسیله ای برای رسیدن به اهداف خود می دانند و نمی توانند خود را جای قربانی بگذارند و بیشتر در تلاشند که دیگران را مقصر اعمال مجرمانه خود بدانند.این مسئله را در صحبت هایی که مهین داشت نیز می توان استنباط کرد به طوری که وی بیان داشته‌ "به این مسئله فکر کردم که مقتول ها هم مادر هستند و فرزندانی دارند ولی من هم مادر بودم و حق داشتن حداقل هایی را در این جامعه داشتم که ازبین رفته بود و البته آدم خود خواهی هستم" و از طرفی وی به جای مقصر دانستن خود،بیشتر مادر و همسر خود را مقصر می داند چرا که بیان داشته مادرش به دلیل ندادن ارثیه پدریش به او باعث بروز مشکلات مالی شده و همسرش نیز به عنوان مرد و شریک زندگی وظایفش را به درستی انجتم نداده است.به نظر می رسد این توجیهات قابل قبولی برای چنین جنایاتی نباشد چرا که بسیارند افرادی که در فقر شدید مالی به سر می برند و مشکلات خانوادگی بسیاری نیز در کنار آن به چشم می خورد ولی هیچگاه شأن و منزلت انسانی خودرا زیر پا نمی گذارند و حاضرند پایین ترین و بدترین مشاغل و کارها را انجام دهند تا حداقل نیازهای زندگی خود را برآورده و تامین کنند. مسئله بعد اینکه مهین قدیری در ارتکاب قتلها چهره ای دوگانه از خود نشان داده که این ویژگی بسیاری از قتلهای سریالی است.چرا که این افراد در زندگی عادی خود رفتاری منطقی و عادی دارند و همین رفتار منطقی باعث ایجاد تصوری خوشایند در میان خانواده و همسایگان آنها می شود بطوریکه همسایگان مهین قدیری همگی تاکید می کرده اند که وی انسان بی آزاری بوده و اصلا باورشان نمی شود که وی این جنایات را مرتکب شده باشد. مطلب حائز اهمیت و مهمی که در این پرونده به چشم می خورد این است که چرا مجرم قربانیان خود را به قتل میرسانده؟ در حالیکه می توانست با یک بیهوشی کوتاه مدت و با اعمالی خفیف تر،هدف خود را که ربودن طلا و جواهرات قربانیان بود را محقق کند.به نظر می رسد می توان علت این کار را در گذشته و زندگی زناشویی او جستجو کرد؛چرا که او در دوران کودکی و قبل از ازدواج زندگی متوسط و با خانواده ای تقریبا پرجمعیت داشته و نیز بعد از ازدواج هم زندگی مناسبی نداشته است.اعتیاد همسر و وضعیت زندگیش می تواند باعث بروز عقده و انگیزه ای برای ارتکاب جرم شود و ارتباط بدی که با مادرش داشته و کدورتی که از وی به دل داشته نیز می تواند انگیزه ای برای به قتل رساندن زنان مسن شود همانگونه که بیان داشته : خانمهای مسنی را انتخاب میکردم،کسانی که نوه و نتیجه شان را هم دیده اند و زیاد چشمشان به دنبال دنیا نیست.خانم هایی که ویترین طلا فروشی هستند و به عنوان یک ویترین سیار با طلاهای آویزان کرده به خودشان دل کسانی را که ندارند می سوزانند.جمله اخیر حاکی ازعقده های درونی وی است. البته نباید تمام تقصیر ها را به گردن قاتل انداخت چرا که بعضی از جرائمی که در جامعه کنونی رخ می دهد می تواند به علت بی احتیاطی خود بزه دیده باشد که این را میتوان از تعبیری که قاتل از مقتولها به عنوان ویترین سیار با طلاهای آویزان کرده مشاهده کرد.بسیاری از افرادی که دست به قتلهای سریالی میزنند معمولا از الگوی خاصی پیروی نمی کنند طوری که مهین قدیری بیان داشته ارتکاب قتلها را از الگوی خاصی نگرفته است بلکه بیشتر از سریالها و روزنامه ها الگو گرفته است که این مسئله نیز بیانگر ضعف در رسانه هالی ارتباط جمعی است که الگوهای نامناسبی را در اختیار کاربران خود قرار میدهد از طرفی این افراد انساهایی هستند که طی دوره ای از زندگی دست به جنایت میزنند و قتل را با خونسردی کامل مرتکب می شوند و بعد از جنایت به زندگی عادی خود بر می گردند در حالیکه بعد از ارتکاب جرم دچار عذاب وجدان می شوند تا دوباره قتل دیگری انجام ندهند اما شرایط آنها را به قتل مجدد سوق می دهد طوریکه مهین قدیری بیان می دارد هنوزخودم هم نمی توانم باور کنم که مرتکب این جنایت شده ام و همه چیز به یک خواب شباهت دارد و وی از عذاب وجدان شدیدی رنج می برده است. بنا براین با توجه به مطالب فوق می توان به غیر از مهین قدیری که مقصر اصلی این قتلهای سریالی است،رسانهای ارتباط جمعی،خانواده ها و حتی موقعیت و وضعیت خود قربانیانی که مورد این جنایت واقع شده اند نیز مقصرند.همانگونه که مهین قدیری نخستين زن قاتل سريالي تاریخ ایران در دادگاه می گوید : "من محصول شرايط اجتماعي هستم. کاري کنيد تا مهين ديگري به وجود نيايد"
: مرتبه
[ شنبه 21 تير 1393برچسب:, ] [ 10:19 ] [ محمد حقيقي راد ]

نقشه جدید خاورمیانه ترسناک است


ادامه مطلب
: مرتبه
[ چهار شنبه 11 تير 1393برچسب:, ] [ 9:6 ] [ محمد حقيقي راد ]

يک سوم زنان اروپایی، قربانی خشونت!

 


ادامه مطلب
: مرتبه
[ پنج شنبه 8 خرداد 1393برچسب:, ] [ 11:10 ] [ محمد حقيقي راد ]
جرم و راه های پیشگیری از آن

ادامه مطلب
: مرتبه
[ شنبه 6 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 9:15 ] [ محمد حقيقي راد ]

اصول حقوق بشر از دیدگاه حضرت علی (ع)


ادامه مطلب
: مرتبه
[ دو شنبه 11 فروردين 1393برچسب:, ] [ 19:49 ] [ محمد حقيقي راد ]

سلام بزرگواران
پسری حدود 26 سال قبل و در سن 5 سالگی کنار مسجدی رها میشود زوجی وی را پیدا کرده و بدون اخذ شناسنامه و یا معرفی به بهزیستی وی را بزرگ مینمایند پسر در سن 17 سالگی تصمیم به ازدواج میگیرد که بدلیل نداشتن شناسنامه اقدام به خرید شناسنامه فردی فوت شده میکند و با هویت جعلی ازدواج کرده صاحب دو فرزند میشود و به خدمت سربازی میرود مع الوصف پس از گذشت چندین سال بدلیل شکایت شاکی پرونده کیفری تشکیل و شناسنامه موهوم از طریق ثبت احوال باطل میگردد حال صرفه نظر ار پرونده کیفری باتوجه به اینکه تابعیت و نسب شخص معلوم نیست نامبرده چگونه میتواند شناسنامه دریافت نماید

لطفا پاسخ خود را به ايميل mohamadhaghighirad@ymail.com ارسال نماييد تا از صحيح بودن پاسخ خود مطلع شويد

با تشكر

راد قانون

: مرتبه
[ دو شنبه 11 فروردين 1393برچسب:, ] [ 19:16 ] [ محمد حقيقي راد ]
گزارش پرونده هسته اي جمهوري اسلامي ايران
ادامه مطلب
: مرتبه
[ دو شنبه 19 اسفند 1392برچسب:, ] [ 9:19 ] [ محمد حقيقي راد ]

وضعيت فقهي و حقوقي كودكان نامشروع


ادامه مطلب
: مرتبه
[ یک شنبه 18 اسفند 1392برچسب:, ] [ 9:35 ] [ محمد حقيقي راد ]

 

خر عيسي

در طواف كعبه ميثاق تو با حي ودود         

مانده اندر خاطرت حاجي كه پيمانت چه بود

گفته بودي توبه كردم اي خدا ازهرحرام

 اين زيارت هرپليدي را ز دامانم  زدود

اين و ايماني كه ازارث پدر برمن رسيد

كافري شيطان صفت با حيله از قلبم ربود

اي بسا با نام تو سوگند نا حق خو رده ام

دستكاري در ترازو كرده ام از بهر سود

برده ام مال فقير و خورده ام حق يتيم

 تاكه شدواجب به من حج تو اي سلطان جود

اي خدا با كوله باري ازگناه وحرص وآز

آمدم تا كه ببخشايي مرا از هر چه بود

من از اين پس طبق دستورتوفرمان ميبرم

هرچه رافرموده اي باجان ودل خواهم شنود

سر تراشيدي وتوبه كردي از فعل حرام

باز گرديدي به ظاهر با دلي پاك و خلود

ريش و انگشتر ترا شدواجب اندراين سفر

تسبيح صددانه كردي ابتياع ازجنس عود

تاشدي وارد به حجره يادت آمد احتكار

آن همه ارزاق مردم كاندرانبار تو بود

زود پرسيدي ازآن شاگرد دست آموزخويش

گفت مژده حاج آقاصدبرابركرده سود

غم مخور ازخرج حج وپول مهماني دوش

جمله از جيب خلايق دست طماعت ربود

روزي مردم تو درانبار كردي احتكار

تاكه كمياب و گرانترگرددازحدوحدود

سربه سوي آسمان كردي وگفتي اي خدا

دورگردان بنده رااز چشم وگفتار حسود

گرچه آگه بودي از فعل حرام احتكا ر

دل نكندي زان همه سودي كه حق تونبود

چون خرعيسي به حج رفتي وخربرگشته اي

غيرنيرنگ وريا ره توشه ات حاجي چه بود

صوت استغفارتو بهر فريب مردمان

آنچنان غرا كه چندين منزل آنسوترشنود

پينه پيشانيت باشد چو زانوي شتر

جاي نعل داغ بينم ني زتكرار سجود

گركه خانم پا نهاد از حلقه عفت برون

يا صبييه گوي بد نامي ز مام خود ربود

حاصل بي عفتيهاي تو در پنهان  بود

شك مكن خواجه نميخواهد براثباتش شهود

هان مشوغافل زپاداش بدونيك عمل

هرچه ميكاري دراين دنيا همان خواهي درود

گرمكافات عمل درباورت جايي نداشت

نوش جان كن حق مردم را گواراي وجو

 

 

: مرتبه
[ سه شنبه 1 بهمن 1392برچسب:, ] [ 17:30 ] [ محمد حقيقي راد ]
درباره وبلاگ

در عدل بكوش تا زنده و جاويد باشيد به وبلاگ من خوش آمدید
ترمينولوژي حقوق
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 11
بازدید کل : 70870
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



Alternative content